Polityka QHSE Grupy PGNiG jest podstawowym dokumentem systemowym, który wyznacza kierunki działania w obszarze jakości, środowiskowym i bezpieczeństwa i higieny pracy dla spółek z Grupy, ponieważ na niej opierają się systemy zarządzania w spółkach Grupy. Polityka podlega okresowej ocenie pod kątem jej użyteczności i aktualności.
System wspierający decyzje zarządcze
Zarządzanie kluczowymi obszarami biznesowymi GK PGNiG jest realizowane poprzez Politykę QHSE, która wyznacza cele i kierunki działania oraz stanowi zapewnienie dotrzymania najwyższych standardów jakości, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska w odniesieniu do spełnienia wymagań i oczekiwań interesariuszy.
-
GRI 103-2
System Zarządzania Jakością, Ochroną Środowiska, Bezpieczeństwem i Higieną Pracy – QHSE w PGNiG SA jest oparty o wymagania norm: ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 oraz dobre praktyki HSE sektora poszukiwania, wydobywania i bezzbiornikowego magazynowania węglowodorów oraz przetwarzania i przesyłu gazu. System Zarządzania został wprowadzony na podstawie Uchwały Zarządu PGNiG SA w 2016 r. Podczas audytu nadzoru w 2020 r. potwierdzono wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem pracy wg normy ISO 45001:2018, która zastąpiła normę OHSAS 18001:2007, oraz dostarczono dowodów na utrzymywanie systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2015 i systemu zarządzania środowiskowego wg normy ISO 14001:2015. Certyfikaty zgodności z wymaganiami ww. norm zostały utrzymane do 19.07.2021 r. W celu utrzymania ciągłości ważności certyfikatów funkcjonujący w PGNiG System Zarządzania QHSE zostanie poddany recertyfikacji.
System Zarządzania QHSE w PGNiG jest narzędziem zarządczym w zakresie prowadzonych działań operacyjnych. Zarządzanie procesowe realizowane w ramach niego pozwala na monitorowanie prowadzonych działań w celu przeciwdziałania zdarzeniom negatywnie wpływającym na realizację procesów, ocenę ich efektywności i skuteczności. Przekłada się to na osiąganie określonych wyników ekonomiczno-finansowych oraz wykonanie celów biznesowych.
Nadzór nad skutecznym funkcjonowaniem Systemu Zarządzania QHSE pełni Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania QHSE wspierany przez Pełnomocników Dyrektora w Oddziałach PGNiG. Pełnomocnik Zarządu jest uprawniony do reprezentowania PGNiG w zakresie Systemu Zarządzania QHSE przed zewnętrznymi zainteresowanymi stronami.
Systemy zarządzania i certyfikacja w wybranych jednostkach GK PGNiG
Jednostki organizacyjne | Nazwa systemu (ZSZ,SZŚ, SZJ, SZBHP, EMAS etc.) | Certyfikowany (Tak/Nie) | Data | Nazwa jednostki certyfikującej | |
certyfikacji | recertyfikacji | ||||
PGNiG | SZJ – ISO: 9001:2015SZŚ – ISO:14001:2015 SZBHP ISO 45001:2018 |
TAK | 20.07.2018 | 19.07.2021 | BSI |
PGNiG – Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze | SZ zgodny z PN-EN ISO/ IEC 17025:2005+Ap 1:2007, PN -EN ISO/IEC 17065:2013 | TAK | 29.02.2020 (AB I AP) |
28.12.2023 r. (AP 017) 18.02.2023 r. (AB 278 AC 11-12-2024 |
PCA |
Exalo Drilling | SZJ – ISO: 9001:2015 SZŚ – ISO: 14001:2015 SZBHP – ISO: 45001:2018 |
TAK | 27.01.2020 27.01.2020 24.01.2020 |
26.01.2023 26.01.2023 23.01.2023 |
TÜV SÜD |
GEOFIZYKA Toruń | ZSZ: ISO 9001:2015 ISO 14001:2015 ISO 45001:2018 |
TAK | 18.03.2011 | 11.03.2020 | Lloyd’s Register |
PGNiG OD | NIE | ||||
PGNiG Technologie | ZSZ:
SZJ – ISO: 9001:2015 |
TAK | 20.12.2013 | 19.12.2022 | UDT |
PN-EN ISO/IEC 17025:2005 | TAK | 20.02.2020 | 19.02.2022 | UDT | |
PN-EN ISO 3834-2:2007 | TAK | 09.05.2019 | 08.05.2024 | Sieć Badawcza Łukasiewicz | |
API Spec. Q1 i API Spec. 6A | TAK | 1.11.2019 | 14.05.2021 | Amerykański Instytut Naftowy – API | |
PN-EN 1090-1+A1:2012 | TAK | 08.06.2020 | Sieć Badawcza Łukasiewicz | ||
PGNiG TERMIKA | SZ BHP: PN-ISO 45001:2018 | TAK | 22.10.2007 | 23.09.2019 | PCBC |
SZŚ: PN-EN ISO: 4001:2015-09 | TAK | 05.12.2007 | 23.09.2019 | PCBC | |
SZJPP: PN-EN 450 | TAK | 22.10.2008 | 23.09.2020 | ITB | |
SZJPP: PN-EN-14227-4 | TAK | 23.09.2020 | 23.09.2020 | ITB | |
SZ: PN-EN ISO/IEC | TAK | 27.04.2006 | 06.02.2020 | PCA | |
17025:2018-02 | TAK | 16.06.2015 | 16.06.2018 | TUV Nord | |
SZBI: PN-ISO/IEC 27001 BCM |
NIE | nd. | nd. | nd. | |
PSG | ZSZ: ISO 14001:2015 | TAK | 02.01.2017 | 02.01.2020 | TÜV NORD |
ISO 9001:2015 | TAK | 02.01.2017 | 02.01.2020 | ||
ISO 50001:2018 | TAK | 08.01.2020 | |||
ISO 45001:2018 | TAK | 03.12.2020 | |||
ISO 27001:2017 | TAK | 05.12.2018 | 2021 | ||
ISO 3834-2:2007 | TAK | 10.05.2019 | 2022 | ||
GSP | SZJ – ISO: 9001:2015 | TAK | 03.09.2018 | 02.09.2021 | DQS |
SZŚ – ISO:14001:2015 | 03.09.2018 | 02.09.2021 | |||
BHP- ISO:45001:2018 | 06.08.2020 | 05.08.2023 |
Poprzez Politykę QHSE GK PGNiG deklaruje się do:
- identyfikacji, nadzorowania oraz zapewnienia skuteczności procesów,
- budowania trwałych relacji z klientami,
- identyfikacji i przestrzegania aktów prawnych i innych wymagań,
- wdrażania norm i standardów wynikających z dobrych praktyk, promowania bezpiecznych rozwiązań,
- identyfikowania zagrożeń, w tym zdarzeń potencjalnie wypadkowych, w celu zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, incydentom oraz awariom,
- identyfikowania i ograniczania wpływu na środowisko,
- wykonywania prac w sposób bezpieczny zaplanowany, zorganizowany i nadzorowany,
- skutecznego dążenia do stałej i trwałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- budowania kompetentnego, świadomego i zaangażowanego zespołu pracowniczego.